لاستیک مصنوعی و انواع آن

لاستیک مصنوعی لاستیک ساخته شده توسط انسان است. این اصطلاح برای مواد ماکرومولکولی لاستیک طبیعی یا لاستیک ایجاد شده مصنوعی استفاده می شود. این در اصل یک توده پلاستیکی خرد ، سفید و پلاستیکی است که با همان روش لاستیک طبیعی قابل پردازش و جوشکاری است.
انواع مختلفی از لاستیک مصنوعی ، بر اساس کاربرد آنها و خواص مکانیکی و شیمیایی وجود دارد. امروزه در بازار ، لاستیک مصنوعی به صورت بلوک های فشرده شده و بلوک های مربع و همچنین به شکل تراشه های پوشیده از تالک ، لاستیک پودر ، گرانول و به عنوان کنسانتره لاتکس به صورت مایع فروخته می شود. این نوع لاستیک بهتر از لاستیک طبیعی است زیرا مقاومت به روغن و دما بهتری دارد.
انواع و کاربردهای لاستیک مصنوعی
لاستیک بوتادین استایرن (SBR): لاستیک با هدف کلی دارای مقاومت در برابر سایش بهتر ، رفتار ضعیف تر در دمای پایین ، خاصیت ارتجاعی کمتر ، پیری بهتر و مقاومت در برابر حرارت ، مواد عایق الکتریکی عالی. در صنعت تایر ، تسمه نقاله ، مهر و موم ، محصولات لاستیکی فنی مورد استفاده قرار می گیرد
لاستیک پلی بوتادین (BR): این لاستیک به خودی خود استفاده نمی شود. این ترکیب با SBR یا NR است. در دماهای پایین انعطاف پذیر است و از خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردار است. در لاستیک ، کلاچ ، یاتاقان موتور ، تسمه نقاله ، محصولات فنی ، مهر آب شرب استفاده می شود.
لاستیک ایزوپرن (IR): این لاستیک یکنواخت ، تمیزتر و شفاف تر است. مورد استفاده در محصولات فنی ، مانند بخش های ساختمانی ، شیلنگ های گرمایشی ، شیلنگهای خنک کننده برای وسایل نقلیه ، لاستیک های با کارایی بالا ، ظروف مواد غذایی
لاستیک بوتادین آکریلونیتریل (NBR): این لاستیک دارای مقاومت در برابر سوخت و روغن ، خاصیت دمایی مناسب و مقاومت در برابر سایش است. در قطعات خودرو ، شیلنگهای روغنی ، محصولات فنی ، تشک ، بشقاب ، مهر و موم ، غلطک و برای مواد غذایی مانند شیر مورد استفاده قرار می گیرد.
لاستیک کلروپران (CR): در برابر گریس ، مقاوم در برابر شعله و همچنین در برابر روغن ، پیری ، سایش و هوازدگی مقاوم است. مورد استفاده در تسمه نقاله ، تسمه درایو ، کلاچ ، انواع محصولات فنی ، کابل ، سیستم تعلیق پنوماتیک.
لاستیک بوتیل (IIR): این لاستیک در برابر پیری ، ازن و مواد شیمیایی مقاوم است. خواص مکانیکی و عایق خوبی دارد. در برابر گازها و مقاومت در برابر سایش نفوذپذیری کمی دارد. مورد استفاده در شیلنگ های خودرو ، مهر و موم ، غشاء ، آستر داخلی لاستیک ، پارچه های لاستیکی ، شیلنگ ، عایق کابل.
ذخیره سازی لاستیک مصنوعی
لاستیک مصنوعی باید خشک نگه داشته شود. بعضی از انواع لاستیک های مصنوعی باید خنک نگه داشته شوند و آنها باید از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنند. مدت زمان ذخیره سازی توصیه شده برای لاستیک مصنوعی 5 سال است ، اگرچه می تواند تا 2 سال دیگر تمدید شود.
بسته بندی لاستیک مصنوعی
بسته های لاستیکی مصنوعی در ورق های پلاستیکی یا پلی اتیلن یا جعبه هایی با روکش پلی اتیلن بسته بندی شده اند. لاستیکهای مصنوعی پودری در جعبه های مقوایی یا کیسه های کاغذی که با پلی اتیلن اندود شده اند و به صورت پالت بسته بندی می شوند. از بسته های انبوه انعطاف پذیر نیز می توان استفاده کرد. لاستیک مصنوعی موجود در گرانول ها در کیسه های پلی اتیلن بسته بندی شده و به صورت پالت شده است. در اینجا همچنین می توان از بسته های انبوه انعطاف پذیر استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *